RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh
: 23
Februari 2014
Tahun : 2 Al-Khawarizmi
Bil.
Murid : 24 orang
Masa :
9.00 pagi – 10.00 pagi
Mata
Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema
: Pertanian
Tajuk : Buah-buahan Tempatan
Standart Kandungan :
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni
dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
Standart Pembelajaran :
4.1.1
Menyebut
seni kata lagu dengan jelas melalui nyanyian secara didik hibur.
Objektif : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran
ini, murid dapat :
1.
Menyebut seni kata dengan jelas melalui nyanyian.
2.
Menulis nama buah-buahan dengan tulisan yang kemas.
3.
Menyusun gambar susun suai dengan betul.
Sistem
Bahasa
·
Kosa
Kata : manis, makan
P Pengisian Kurikulum/ Elemen
Merentas Kurikulum
·
Ilmu
: Muzik,
matematik,
·
Nilai
murni : Bersyukur,
kerjasama, berdisiplin
·
Kreativiti
: Imaginasi
dan Visualisasi
Strategi
·
Kemahiran
Berfikir : Menjana idea, penyoalan, menyusun gambar susun suai, menghubungkait dengan pengalaman
·
Kecerdasan
Pelbagai :
Verbal linguistik, Visual ruang, muzik,
kinestatik
·
Kemahiran
Belajar Cara Belajar : Mengumpul
maklumat dan memproses
maklumat tentang jenis buah-buahan tempatan.
Bahan
Bantu Belajar :
· - Kad
bergambar semasa set induksi
· - Lembaran
kerja
· - Video
dan lirik lagu ‘Buah-buahan Tempatan’
· - Gambar
susun suai (jigsaw puzzle) untuk aktiviti permainan bahasa
· - Kad
teka-teki untuk permainan bahasa
· - Memancing
hadiah misteri untuk murid yang berjaya melaksanakan tugasan paling pantas
· - Pembesar
suara
· - Komputer
riba
· - LCD
Pengetahuan
Sedia Ada :
Murid-murid pernah melihat, makan atau mendengar dari media massa mengenai buah-buahan
tempatan.
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Kad
bergambar
|
1.
Murid melihat kad gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2.
Murid diminta menamakan apa yang mereka lihat dalam gambar.
3. Murid bersoal jawab dengan guru mengenai
gambar tersebut.
4.
Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk yang hendak diajar.
|
BBB:
Kad
Bergambar
KB:
Penyoalan,
menjana idea
Nilai
murni:
Kesyukuran
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Tayangan
video dan lirik lagu:
(Buah-buahan
tempatan)
Lagu : Buah-buahan
Tempatan
B
betik
C
ciku
D
duku dan durian
Lalalalalalalalalalala
Marilah
kita makan
J
jambu
L
langsat
M
mempelam dan manggis
|
1.
Guru menayangkan video dan lirik lagu kepada murid-murid.
2.
Murid melihat seni kata lagu yang dipaparkan di skrin.
3.
Murid menyebut seni kata lagu dengan jelas secara kelas, berkumpulan dan
individu.
|
SK :
4.1
SP :
4.1.1
OBJ :
1
BBB:
Tayangan
Video dan Lirik Lagu
KP:
Verbal
Lingusitik
Ilmu:
Muzik
Nilai
murni:
Kesyukuran
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Nyanyian
dan menulis nama buah:
Lagu : Buah-buahan Tempatan
B _________
C _________D _________ Lalalalalalalalalalala Marilah kita makan J __________ L __________ M _________ dan _________ Lalalalalalalalalalala Rasanya sungguh manis |
1.
Murid menyanyikan lagu dengan bimbingan guru.
2.
Murid diminta menyanyikan seni kata lagu dengan jelas secara kelas, kumpulan
dan individu.
3.
Murid diminta menulis nama buah-buahan yang terdapat dalam seni kata lagu.
|
SK :
4.1
SP :
4.1.1
OBJ :
2
BBB:
Tayangan
Video dan Lirik Lagu
KP:
Visual
Ilmu:
Muzik
Nilai
murni:
Kesyukuran
|
Langkah
3
(20
minit)
|
Permainan
bahasa:
Gambar
susun suai (jigsaw puzzle) dan memancing hadiah misteri
Permainan
teka-teki:
-
berkumpulan (4 orang)
|
1.
Guru membahagikan murid-murid dalam empat kumpulan.
2.
Setiap kumpulan diberikan satu set gambar susun suai dan kad teka-teki.
3.
Setiap kumpulan mempunyai soalan teka-teki yang berbeza.
3.
Murid-murid dalam kumpulan cuba menyelesaikan teka-teki yang diberikan
seterusnya menyusun gambar susun suai yang mereka perolehi.
4.
Kumpulan yang dapat menyiapkan teka-teki dan menyusun gambar susun suai
dengan pantas akan mendapat peluang untuk memancing hadiah misteri yang
berada di dalam botol.
|
SK :
4.1
SP :
4.1.1
OBJ :
3
BBB:
Gambar
susun suai, kad teka-teki, memancing hadiah misteri
KB:
Menjana
idea
KP:
Visual
ruang
Nilai
murni:
Kerjasama
|
Langkah
4
(5
minit)
|
Lembaran
kerja:
|
1.
Guru memberikan lembaran kerja kepada murid-murid.
2.
Murid-murid diminta melengkapkan perkataan berdasarkan gambar pada lembaran
kerja.
3.
Guru akan membimbing dan membetulkan jawapan yang salah.
|
SK :
4.1
SP :
4.1.1
OBJ :
2
BBB:
Lembaran kerja
Kaedah
: Penyoalan
KB:
Menjana
Idea, menyelesaikan masalah
Nilai
murni:
Kejujuran
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan
isi pelajaran
Contoh
soalan:
Apakah
nilai murni yang kamu pelajari pada hari ini?
|
1.
Murid-murid menyanyikan lagu “Buah-buahan tempatan” bersama-sama guru.
2.
Guru merumuskan pembelajaran pada hari tersebut.
|
BBB:
Tayangan
Video, Lirik Lagu
KP:
Kinestatik
Verbal
linguistik
Nilai
murni:
Kerjasama
|
No comments:
Post a Comment